Svar på fråga i Kyrkomötet
2005:1
från Börje Henriksson
Vad gör kyrkan åt informationen?
|
Kyrkomötet
Svar på fråga 2005:1
|
Svar från Kyrkostyrelsen
Som Börje Henriksson påpekar har Svenska kyrkans möjligheter att informera om sin verksamhet och kommunicera med människor oerhört stor betydelse i dagens samhälle. Det gäller för oss alla att på olika sätt förmedla vad Svenska kyrkan står för och att vara med i samhällsdebatten.
Under de senaste åren har vi upplevt att intresset för Svenska kyrkan ökar. I tidningar, radio och TV har kyrkliga nyheter och reportage blivit allt vanligare. Det gäller både riks- och lokalmedia, även om vi märker att rikstäckande medias genomslag får allt större betydelse. Andelen positiv publicitet synes också öka. Det är viktigt att vara medveten om detta växande intresse och försöka använda det utrymme som kan skapas också i lokala media.
I den nya teknikens tid är det kanske inte främst nya tidskrifter som efterfrågas; det är på Internet som allt fler söker sin information. På Svenska kyrkans hemsida finns såväl fakta om vad kyrkan gör, som material av pastoral karaktär. Vi har förstått att denna information, och kommunikation, blir allt mer efterfrågad. Vi räknar därför med att kunna utveckla den elektroniska kommunikationen alltmer, och Informationsavdelningen arbetar också för att få fram ännu fler verktyg som kan användas som stöd i församlingarnas informationsarbete.
Givetvis behöver vi också använda oss av tidningar. Vi har Amos och Kyrkans Tidning, 24tretton, Confirmare, Lutherhjälpen m.fl. När det gäller Amos och Kyrkans Tidning är de självständiga publikationer med egna redaktioner. Kyrkostyrelsen har regelbundna kontakter med dessa tidningar genom ägarstrukturen och i andra samtal. Vi vet också att inom Verbum och Kyrkans Press förs samtal kring möjligheterna till och förutsättningarna för en ny kulturtidskrift. Även om inte Kyrkostyrelsen själva för närvarande planerar några nya initiativ är utbudet av tidningar för skilda målgrupper på kyrkans område alltså relativt stor och kan komma att växa ytterligare.
En viktig informationskälla är dessutom församlingarnas egen information, i församlingsblad och liknande. Det är vår förhoppning att vår informationsavdelning också i dessa sammanhang skall kunna vara till stöd och hjälp och att man också i församlingarna känner att man får hjälp av stiften.
Det kan diskuteras om det är dags att göra ytterligare en stor satsning på att skapa dialog med kyrkans nuvarande och presumtiva medlemmar av typ Lilla boken om kristen tro. Några sådana planer finns inte för närvarande men Kyrkostyrelsen har ständigt frågan på vilka olika sätt Svenska kyrkan kan nå ut aktuell.
Britt Louise Agrell
|